nedeľa 26. mája 2013

Legenda : Marie Lu - Recenzia

Na mieste, kde sa kedysi rozprestierala západná časť Spojených štátov, sa teraz nachádza Republika – štát, ktorý je súčasťou nikdy neutíchajúcej vojny s Kolóniami. Pätnásťročná June sa narodila v jednej z najbohatších štvrtí Republiky a vďaka svojmu nadaniu a disciplinovanosti sa pripravuje na sľubnú kariéru v najvyšších vojenských kruhoch. Day, ktorý je jej rovesníkom, naopak pochádza z chudobnej časti sektora Lake a už odmlada je najhľadanejším zločincom v krajine. Obaja pochádzajú z celkom odlišných svetov, a tak zdanlivo neexistuje žiaden dôvod, prečo by sa mali ich cesty niekedy pretnúť. No len dovtedy, kým nie je zavraždený Metias, brat June, a hlavným podozrivým sa stáva práve Day. Ten sa však snaží ochrániť svoju rodinu a June chce pomstiť smrť svojho brata. No v šokujúcom slede udalostí prichádzajú na to, že táto skutočnosť ich stavia proti sebe. A tak nastáva boj o holý život, boj o budúcnosť ľudstva, boj o skutočnú ľudskú slobodu.

• Autorka: Marie Lu
  • Originálny názov: Legend
  • Počet strán: 304
  • Diel: prvý
  • Preložila: Silvia Šebová
Hneď od začiatku čítania som sa dozvedela, že táto kniha je určite dystópia. Vôbec mi to neprekážalo, práve naopak. Veľmi som sa potešila. Dystopické knihy som si v poslednom čase obľúbila neskutočne. Či už sú to známe Hry o život, Divergencia alebo napríkad Som roztieštená. Legenda je kniha, ktorá sa zapísala jednoznačne u mňa na rebríčku najlepších kníh v tomto roku, ktoré som prečítala.

V tomto príbehu sú dva rozdielne štáty. Republika a takzvaná Kolónia. Ako inak, proti sebe bojujú. Rebeli, odlišné chudobné a bohaté časti. Dej sa odohráva v Republike, kde sú oboje časti.  Keď dieťa dosiahne desať rokov, tak musí podstúpiť skúšku. Keď ju spraví dokonale, tak ho čaká plnohodnotný život. Na druhej strane, ak ju nespraví, tak ho pošlú do "pracovných táborov".

Na prvý pohľad zápletka a príbeh nie je extra výnimočná. Knižky s podobnou témou mi neprekážajú. Táto sa čítala veľmi dobre a text ubiehal nevídanou rýchlosťou. Prečítala som ju len za jedno popoludnie aj keď vôbec nie je útla.

June, mladé dievča, ktoré dosiahne na testovaní plný počet bodov a Day, taktiež mladý chlapec, ktorý testom neprešiel sú absolútne protiklady.  Keď sa stretnú je to ako oheň a voda. Daya som si obľubila omnoho viac než June, pretože bol statočný a myslel na rodinu. Nehovorím, že June nie. No, ale povedzme si na rovinu. Kto by si chalana, ako bol Day neobľúbil ? ;)

Aj ostatné postavy ako napríklad Metias, Thomas a Tess stoja za zmienku. Metias, veľký brat June, je sympatický kapitán. Chráni svoju sestru a má ju nadovšetko rád. Thomas a Tess sú síce vedľajšie postavy, ale aj napriek tomu jednoduché a   primerané.

Kapitoly sa striedajú z pohľadu Daya a June. Už som sa stretla s podobným riešením knihy musím uznať, že ma to  zo začiatku prekvapilo, ale napokon som bola spokojná. Autorka tým dodala celému deju ladnosť, ktorou sa pohybuje úžasne. Akcia a napätie nenechá na seba dlho čakať a začína už na začiatku. Postupuje takisto obdivuhodne. Zvraty a nové zistenia si zamilujete. Zaiste vložená romantika vám zaisťuje, že tu nájdete z každého rožku trošku.

Jednoznačne má táto kniha niečo v sebe. Mne sa komplet páčila. Milovníci dystópií a akcie si tu nájdu svoj raj. A viete čo som si myslela po prečítaní knihy? Kde mám, dokelu, pokračovanie ??

Ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia za poskytnutie recenzného výtlačku.