piatok 24. apríla 2015

Modrá krv - Thomas C. Brezina - Recenzia

Poznáte dievča, ktoré by netúžilo byť princeznou? Slečne menom Pia sa tento sen splní – teda čiastočne. Počas letného pobytu v Londýne spozná Alessandra, skutočného princa. Je krásny, milý, je jej s ním dobre... Má ho však naozaj rada? Pia sa zrazu sama v sebe nevyzná. Útechu nájde v starom denníku, ktorý náhodou objaví. Dočíta sa v ňom o Philippe, dievčine, ktorá pred sto rokmi žila v tom istom dome ako Pia a ktorej sa prihodilo niečo strašné. Zdá sa, že Philippin tajuplný osud sa opakuje. Aj Piu niekto prenasleduje...

• Autork: Thomas C. Brezina
  • Originálny názov: Pia Princess
  • Počet strán: 348
  • Preložila: Martina Vankúšová
  • Moje hodnotenie: 4/5
Mladej nemke Pii Beckerovej sa naskytne príležitosť ísť do Londýna. Na celé tri týždne! Takáto šanca na zlepšenie si angličtiny predsa neprichádza každý deň. Rozhodne ju využije a začína baliť kufre. Vie, že odlúčenie od svojho priateľa Teda môže byť ťažké, no zvláda to. Nesmierne sa teší. Po príchode do Londýna, je svojou novou, dočasnou rodinou sklamaná. Predovšetkým Claire, namyslenou a rozmaznanou dievčinou. Jej brat je tiež divný exemplár. Už celý rok neprehovoril z vlastnej vôle ako protest ani slovo, stále sa len usmieva ako blázon a v izbe má obrovskú zbierku lebiek zvierat aj ľudí. Má toho už po krk, najradšej by odišla keby mohla. Jeden deň však nájde niečo zaujímavé, čo zmení jej názor. Starý denník istej Philippy  z pred sto rokov, ktorá bývala v tom istom dome v ktorom práve teraz je aj ona. Prihodilo sa jej niečo hrozivé. No ešte desivejšie je to, že to isté sa začína diať aj Pii...

„Ozval sa piskľavý šepot „Kde je moja princezná? Moja malá zlá princezná?“ Znelo to ako hlas pomätenca, ako chorého človeka, ktorý už v myšlienkach nie je viac v tomto svete. Pia zadržala dych a kladúc opatrne jednu nohu pred druhú potichu sa presunula tesne za dvere izby.

Modrá krv ma zaujala svojou novou obálkou, ale aj anotáciou. Toto je druhé vydanie, prvé s názvom Princezná Pia je totiž vypredané. O nej som počula ešte keď som mala takých jedenásť, dvanásť rokov. Pravdaže z knižnice, tam išla na dračku. Nemala som odvahu si ju vtedy prečítať, pretože som mala radšej dobrodružstvá Bei, Patrika a Lukáša z Tigrieho tímu. To sú tie tenučké knihy, taktiež od tohto istého autora. Teraz ma však zlákala a tak som jej konečne dala šancu a pustila sa do nej s radosťou. Očakávala som nejaký sladký, zaláskovaný príbeh, taký klasický pre mladšiu kategóriu dievčat. No poviem vám, ostala som v šoku. Skutočne ma prekvapila. Ale príjemne. Takýto vývoj udalostí som ani z ďaleka nečakala. Budete čumieť. Doslova! ;)

Pia je všedné dievča, tak ako ktorákoľvek z dnešných tínedžeriek. Ako brigádnička pomáhala v zoo pri pandách a svojmu otcovi vďačí za tento výlet. Je milá, sympatická, láskavá a s potešením by som ju brala za svoju bff. Je stvárnená realisticky a čo je hlavné na nikoho sa nehrá, je sama sebou. Claire Cooper sa pretvára tak ako sa práši, no a pochybujem že sa niekomu jej charakter zapáči. Piu nazýva sedliačkou, sama o sebe je rozmaznaná, povrchná, zlomyslená. Väčšinu času len ostatných využíva, pretože môže.  Jej dvojča Nathan ma hneď zo začiatku niečím desil. Niečo na ňom bude. Dokonca si myslím, že ho tam autor mohol v pohode zapojiť viac. Nepokazil by to. Pravý princ Alessandro Della Scala, ma síce zaujal, no niekoľkokrát ma nahneval. Raz je úplne príjemný, všetko ako má byť, no potom sa otočí o neviem koľko stupňov a je z neho celkom iná osoba. Bola som z neho zmätená. Inak je milý, šarmantný, vtipný, čím si získa určite každú babu.

„Odkýval jej späť. „Hneď prídem.“ Potom sa otočil k Pii a povedal: „Škoda, boli by sme perfektný pár. Pol hodiny by sme sa rozprávali po nemecky a pol hodiny po anglicky. A každý by bol spokojný.“

Kniha je napísaná skvelým štýlom. Ja som ju prečítala ani nie za dva dni. Stránky sa otáčali s takou ľahkosťou. Ani som sa nenazdala a bol koniec. Až do poslednej strany som stále tápala nad identitou páchateľa. Privádzalo ma to k šialenstvu. Čitateľa udržuje v napätí a nemôže sa dočkať ako sa to skončí. Je to taký štýl detektívky spojený s láskou. Autor zvolil písanie z pohľadu dvoch osôb. Jednou je samozrejme Pia a druhou je tajomný, desivý psychopat. Osobne nenávidím horory a neskutočne sa ich bojím. Čiže keď som čítala tie kapitoly z pohľadu toho neznámeho šialenca, celkom mi to naháňalo strach. A absolútne som im nerozumela. Niekomu, tak ako mne, sa to môže zdať z tejto stránky prehnané. Kniha je inak písaná v tretej osobe, okrem tých toho blázna, ten si to naozaj vychutnáva.

Páčil sa mi aj denník Philippy, ktorá nám opisovala čo sa jej stalo a mohli sme vidieť ako to vtedy u nich fungovalo. Je to príjemné spestrenie deja. Taký ľahký únik od tej drámy.

Takéto knihy mám naozaj rada. Také, čo nás odnesú niekam, kde sme to absolútne nečakali a ukážu možno nový pohľad na pár vecí. Stačí byť sám sebou. Skrátka táto story si ma získala, aj keď tam bolo niečo čo až tak nie. Anyway, po knihe Dotyk anjela alebo Mačací gén, Mačací gén - Reštart mám v pláne siahnuť celkom určite.

Ďakujem vydavateľstvu Fragment za poskystutie recenzného výtlačku.