nedeľa 5. apríla 2015

Selekcia - Kiera Cass - Recenzia

Pre tridsaťpäť dievčat je Selekcia životnou šancou. Príležitosť uniknúť svojmu osudu, vstúpiť do okázalého sveta rób a drahých šperkov. Žiť v paláci a bojovať o srdce úžasného princa Maxona. Pre Americu Singerovú je to však nočná mora. Musí opustiť svoju lásku a odísť z domova. Potom sa zoznámi s princom Maxonom. Postupne začne prehodnocovať všetky svoje dovtedajšie plány – a uvedomí si, že život, ktorý si vysnívala, bledne pri budúcnosti, na ktorú nikdy ani nepomyslela.
  • Autorka: Kiera Cass
  • Originálny názov: The Selection
  • Počet strán: 293
  • Diel: prvý
  • Preložil: Martin Polakovič
  • Moje hodnotenie: 3/5
Po tretej svetovej vojne vznikol štát menom Illeá. Vytvorili sa kráľovské rodiny, ktoré vládnu roky. Jednou z nich je aj  rodina kráľa Clarksona, kráľovnej Amberly a princa Maxona. Roky rokúce používajú tzv. Selekciu, ako spôsob, ktorým si má princ vybrať svoju manželku – pravú dcéru Illey. Do Selekcie sa môžu zapísať všetky mladé dámy z každej kasty vo veku šestnásť až dvadsať rokov, z ktorých potom vylosujú tridsaťpäť šťastných dievčat. Týchto kást je spolu osem. Ľudia z prvých troch si žijú na veľkej nohe a ostatných päť kást na ne robia. Čiže čím ste v nižšom čísle kasty, tým sa vám žije ako v rozprávke. Selekcia, tento zaužívaný spôsob sa môže zdať niekomu krutý, ale niekomu môže prísť ako skvelé istiace lano.

Mladé a nadané dievča America Singer o tom vie svoje. Narodila sa do piatej kasty. Sú to umelci ako napríklad maliari, sochári, hudobníci či speváci.  Svoju rodinu miluje a urobila by pre ňu čokoľvek.  Vie, že ich situácia nie je práve najlepšia a účasť v Selekcii by im dosť pomohla. Veľkým háčikom je to, že vôbec nechce patriť do tej povrchnej kráľovskej rodiny. Dokonca  sa o to nechcela ani len pokúsiť. Nátlaku svojej rodiny je však ťažké vzdorovať a nakoniec sa do Selekcie prihlási. Ako to už dopadne určite tušíte. ;)

„No dobre, má troška čudný smiech, no je to milé. Iste, ak rada počúvaš astmatické chrčanie vždy, keď povieš niečo vtipné.“

Nad touto knihou som najprv váhala. Pozitívne ohlasy, sľubný príbeh a tá božská obálka ma však uzemnili a priviedli k správnemu rozhodnutiu. Selekciu som stihla prečítať už druhýkrát. Ani nie preto, že by ma tak bavila, ale skôr pretože som si chcela ujasniť nejaké informácie z ktorých som bola po prvom prečítaní zmätená.  Je to veľmi oddychová a ľahko čitateľná kniha. Autorkin štýl písania nie je vôbec ťažký. V prvých kapitolách mi prišiel nudný. Takisto aj dej. Je celkom nezaujímavý a dosť predvídateľný. Nenechala som sa tým odradiť a dala som knihe ešte jednu šancu. Čím ďalej som pokračovala, tým viac som sa začítala a nechcela som prestať. Je to klasický prípad milého a dobre čitateľného príbehu, kde chcete vedieť ako sa to všetko skončí.

Na druhú stranu, hlavná hrdinka America je zaujímavý charakter. Jej tvrdohlavá a výbušná vlastnosť dokáže spôsobiť scény zložitého typu. Vďaka tomu som zažila viacero chvíľ, kde by som ju s radosťou prefackala. Ako to už spisovateľky dokážu, vždy v ten inkriminovaný čas zmenia priebeh deju na zaujímavý alebo skôr prijateľný, kde na to už nejako zabudneme. America, ako správna hrdinka, má taktiež láskyplnú, ohľaduplnú povahu, čím si ju ľudia ľahko obľúbia. Toto je jeden z dôvodov, čím si aj mňa získala.

„Zamilovala som sa do teba a urobila všetko, čo bolo v mojich silách, aby som ti uľahčila život. Čakala som žiadosť o ruku, a dostala som kopačky.“

Aspen ma šokoval to áno, ale prekvapilo ma to, že som ho nejako chápala aj napriek tomu, že jeho hrdosť je silná káva a kapitola sama o sebe. Je jasné že mal svoju šancu a prepásol ju! Smola chlapče. V tých pár kapitolách čo bol, musím uznať že bol okrem toho láskavý, milý, ochotný. Mám taký pocit, že veľmi dobre pozná príslovie „risk je zisk“. Nie každému sadne no a s výnimkou viditeľného hrdinského komplexu je fajn. :P Maxon Schreave, zo začiatku nemastný ani neslaný, u dievčat ospevovaný princ Illey sa javí ako veľmi milý, vážne sladký, starostlivý, no jednoducho dokonalý mladý princ každého dievčaťa.  A vážne taký aj je. ♥

Čo sa týka dobrodružstva a akcie, budete sklamaní. Autorkinu predstavu o „rebeloch“ som totálne nezožrala. Bolo to slabé a na tú jednu kapitolu o hodine dejepisu mám rovnaký názor. Prečo každý autor, ktorý píše dystópiu musí mať v knihe nejakú skupinu ľudí, ktorí sú proti celému systému?! Panebože, veď sa to dá ozvláštniť toľkými spôsobmi. Veď buďte aspoň trochu originálny.  Hlavná idea celého tohto diela je super. Poznáte to, snaha sa cení. Nebol to najlepší, ale ani najhorší príbeh. V porovnaní s inými, aj na tomto treba vyladiť detaily, opisy a snáď sa dočkáme zaujímavejších zápletiek v pokračovaní, v Elite. Som vážne zvedavá. Tretia kniha u nás nesie názov Prvá, ktorá by mala vyjsť v septembri tohto roku. V Amerike (dnešnej) vychádza už niekedy v týchto mesiacoch ďalšia, štvrtá kniha The Heir.

Ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia za poskytnutie recenzného výtlačku.