utorok 3. februára 2015

Kass Morgan: Prvých 100 - Recenzia

Od ničivej nukleárnej vojny žilo ľudstvo vo vesmírnych lodiach. Teraz však Rada posiela sto mladistvých delikventov – ktorých spoločnosť považuje za nahraditeľných – na nebezpečnú výpravu s cieľom znova kolonizovať planétu. Môže to byť ich druhá šanca na život... alebo samovražedná misia.
  • Aurtorka: Kass Morgan
  • Originálny názov: The 100
  • Počet strán: 280
  • Preložila: Katarína Slivková
  • Moje hodnotenie: 5/5
Po ničivej nukleárnej vojne na Zemi, zostali len tí, ktorí mali to šťastie a boli aspoň na jednej z niekoľkých vesmírnych staníc. Jednotlivé lode krajín sa spojili a generácie po generáciach tvorili Kolóniu. Či už ste boli jedným z bohatých z Fénixu, alebo tým chudobnejším z Waldenu a Ardádie vždy ste sa usilovali len o jedno. Prežiť.

Prvých sto je celkom nový postapokalyptický|dystopický príbeh, ktorý si obľúbilo nespočetne veľa mladých ľudí. Skvelý námet pre seriálove spracovanie, ktoré táto kniha ponúka samozrejme využili. Výsledkom je úžasný seriál, ktorý je aj mojím, veľkým oblúbencom. Dôkazom je aj fakt, že už beží druhá séria ktorá nás, dychtivých čitateľov a sledovateľov má upokojiť. Nečakajte ale modré z neba, seriál dosť predbieha a odhaľuje informácie, ktoré si prečítame možno až v tretej knihe. Scénaristi urobili aj dosť zmien a škrtancov cez rozpočet, ktoré by azda nikto nečakal. Hoci som začala pozerať seriál ešte pred čítaním knihy, nič sa nemení na tom, že som z nej nadšená.

Táto kniha je prvá z trilógie. Autorka to poňala po svojom a napísala ju z pohľadu štyroch hlavných postáv. Clarke Griffin - statočná princezná. Bellamy Blake - starostlivý brat. Wells Jaha - zamilovaný shakespeare. Glass - nebojácna priateľka. Každá z týchto postáv po celý čas prežíva a nám približuje svoj vlastný život plný zaújmavých a hlavne skrytých príbehov. Jednotlivé pohľady postáv sa samozrejme striedajú. Každý je istým spôsobom výnimočný a každý nám lezie na nervy. Dokazujú, že sú silní. Špeciálny prvok, ktorý si určite zamilujete sú flashbacky, čiže návraty do minulosti. Pomáhajú nám pochopiť isté súvislosti v dianí a skvelo oživujú celú knihu. Prostredie, opisy a všetko čo pútavá kniha má mať tu myslím boli. Zo začiatku, keď som si ešte len zvykala našla som aj momenty pri ktorých som mala chuť preskočiť niekoľko kapitol. Tie sú písané jednoducho a krátko. Presne po jednej neurčitej kapitole ma to začalo nehorázne baviť. Ako keď je vonku hmla, prejdete sa kúsok a narazíte na priehľadnú sklenenú stenu a je fuč.

"Oblaky, zahaľujúce Zem, mu dnes večer nepripomínali smútočný rubáš - vyzerali skôr ako jemná prikrývka. Planéta nezomrela, iba upadla do hlbokého spánku, až kým nenadíde čas privítať ľudstvo doma."

Tak veľa potenciálu ukrytého v zatiaľ moc nevyvinutých charakteroch. Dúfam že si esá v rukáve schovala pani autorka na ďaľšie časti a nesklame. Musím povedať, to ukončovanie kapitol, tak ako to autori radi robia, presne v napínavých situáciách jej ide na jednotku s hviezdičkou. Napínavé scény si rozhodne užijete a niektoré vo vás vyvolajú zúrivosť. A vďaka tým prekvapivým scénam budete mať chuť niečo roztrieskať.

Posledná nádej ľudstva, prvých sto poslaných na zúfalú misiu na Zem. Neustále hašterenie, súperenie, skúšanie jeden druhého. Skúmanie samých seba. Porušovanie zákonov, vytváranie nových, nepremyslených a zbytočných záverov. Obmedzený priestor dokáže narobiť šarapatu. Dráma, nemilosrdní vedúci. Robiť unáhlené závery a romantické činy pre toho, kto si ich necení. Toto je len hŕstka z toho čo vám táto séria ponúka. Veď všetci tam na Zemi sú zločinci.

Nie je tajomstvom, že knihy hlavne takéhoto typu milujem. Môžu vo vás vyvolať záchvaty smiechu ba dokonca plaču. Som si takmer istá, že sa príbeh v nasledujúcich dieloch rozvinie ešte väčšmi. Tento sa mi rozhode zapáčil, spoznala som iné prostredie a postavy. Najmä však nový príbeh, ktorý som si užila a už viem, že sa k nemu vrátim. Začítať sa do neho vám odporúčam a zuby si brúsim na 21.deň, druhý diel.

Ďakujem spoločnosti AlbatrosMedia za poskytnutie recenzného výtlačku.